Friday, 27 November 2015

KEMAHIRAN ASAS KAUNSELING
1. PRA SESI – Kondusif / Teraputik                    
2. MEMBINA HUBUNGAN                                    
3. PENSTRUKTURAN                                          
4. DORONGAN MINIMA                                        
5. KEMAHIRAN MENDENGAR                          
6. REFLEKSI                                                                      
7. PARAFRASA
 8. KEMAHIRAN MENYOAL                                              
 9. KONFRANTASI
 10. MERUMUS
 11 MEMILIH ALTERNATIF  
 12. MENGAMBIL TINDAKAN
 13. KHIDMAT SUSULAN
 14. PENAMATAN SESI                                                                   
15. MENAMATKAN HUBUNGAN KAUNSELING      

MEMBINA HUBUNGAN
- Suasana teraputik - tanpa gangguan
- Jarak – terlalu jauh / dekat
- Penampilan diri kaunselor - ganggu klien
- Ekspresi muka (wajah)- peka klien / kaunselor
- Pandangan / kontak mata- memberi perhatian / minat / hormat / galakan / jujur / selesa
   kesungguhan
- Kedudukan / pergerakan tubuh- memberi nada/makna dalam hubungan kaunseling
- Tergaru-garu – ragu / tak pasti / cemas / risau
- Mengigit jari - tertekan / ragu / cemas / risau
- Senyuman – persahabatan / penerimaan / ingin bekerjasama / mengejek / takut

TINGKAH LAKU ( Tanpa Lisan )
Menutup mulut dengan tangan
Saya perlu berhati-hati dengan kata-kata
Menarik nafas panjang
kesakitan
Melihat ke arah lain dan bermain dengan sesuatu
Rasa malu
Meletak jari di pipi
Berfikir dengan serius
Senyum, tidak ada yang menggelikan hati
Tidak memahami soalan
Melemparkan pandangan jauh apabila disoal
Mencari jawapan yang baik / alasan
Menggosok mata
Sedih
Menggerakan badan kehadapan
Berminat

DORONGAN MINIMA
Tujuan – memberangsangkan klien / kaunselor mendengar / faham / sedang mengikuti ceritanya



REFLEKSI - KEMAHIRAN MENDENGAR
Mendengar berkaitan dgn refleksi
Isi/perasaan/pengalaman.
Refleksi – perasaan


PARAFRASA
• Pemahaman kaunselor yang dinyatakan dalam ayat yang agak pendek. Klien mendengar kembali apa yang dirasa dan dikatakannya.


KEMAHIRAN MENYOAL
PERBANDINGAN ANTARA SOALAN TERTUTUP DENGAN SOALAN TERBUKASOALAN TERTUTUP (X)
SOALAN TEBUKA (/)
x -Mendapatkan jawapan khusus
/ -Membolehkan jawapan yang berbagai
x- Boleh dijawab dengan satu atau dua perkataan
/- Memerlukan jawapan yang panjang
x- Mendapatkan data
/ -Mendapatkan pandangan, sebab penerangan dan lain-lain
x- Menyekat respon klien
/- Membolehkan klien memberi jawapan yang tidak dijangka oleh kaunselor

KONFRANTASI• Menggambarkan keadaan klien tidak kongruen antara yang dicerita dengan apa yang diharapkan tentang dirinya / apa yang dilihat oleh kaunselor


MERUMUS
• Kaunselor perlu membuat rumusan setelah sesi kaunseling berjalan agak lama bagi
membolehkan klien memahami diri & masalah yang dihadapi. Kaunselor juga perlu merumuskan isi
penting perbualan sebelum menamatkan sesi.

No comments:

Post a Comment