KEMAHIRAN ASAS
KAUNSELING
1. PRA SESI – Kondusif / Teraputik
2. MEMBINA HUBUNGAN
3. PENSTRUKTURAN
4. DORONGAN MINIMA
5. KEMAHIRAN MENDENGAR
6. REFLEKSI
7. PARAFRASA
8. KEMAHIRAN MENYOAL
2. MEMBINA HUBUNGAN
3. PENSTRUKTURAN
4. DORONGAN MINIMA
5. KEMAHIRAN MENDENGAR
6. REFLEKSI
7. PARAFRASA
8. KEMAHIRAN MENYOAL
9. KONFRANTASI
10. MERUMUS
11 MEMILIH ALTERNATIF
12. MENGAMBIL TINDAKAN
13. KHIDMAT SUSULAN
14. PENAMATAN SESI
15. MENAMATKAN HUBUNGAN KAUNSELING
MEMBINA HUBUNGAN
- Suasana teraputik - tanpa gangguan
- Jarak – terlalu jauh / dekat
- Penampilan diri kaunselor - ganggu klien
- Ekspresi muka (wajah)- peka klien / kaunselor
- Pandangan / kontak mata- memberi perhatian / minat / hormat / galakan / jujur / selesa
kesungguhan
- Kedudukan / pergerakan tubuh- memberi nada/makna dalam hubungan kaunseling
- Tergaru-garu – ragu / tak pasti / cemas / risau
- Mengigit jari - tertekan / ragu / cemas / risau
- Senyuman – persahabatan / penerimaan / ingin bekerjasama / mengejek / takut
TINGKAH LAKU ( Tanpa Lisan )
Menutup mulut dengan tangan
Saya perlu berhati-hati dengan kata-kata
Menarik nafas panjang
kesakitan
Melihat ke arah lain dan bermain dengan sesuatu
Rasa malu
Meletak jari di pipi
Berfikir dengan serius
Senyum, tidak ada yang menggelikan hati
Tidak memahami soalan
Melemparkan pandangan jauh apabila disoal
Mencari jawapan yang baik / alasan
Menggosok mata
Sedih
Menggerakan badan kehadapan
Berminat
DORONGAN MINIMA
Tujuan – memberangsangkan klien / kaunselor mendengar / faham / sedang mengikuti ceritanya
10. MERUMUS
11 MEMILIH ALTERNATIF
12. MENGAMBIL TINDAKAN
13. KHIDMAT SUSULAN
14. PENAMATAN SESI
15. MENAMATKAN HUBUNGAN KAUNSELING
MEMBINA HUBUNGAN
- Suasana teraputik - tanpa gangguan
- Jarak – terlalu jauh / dekat
- Penampilan diri kaunselor - ganggu klien
- Ekspresi muka (wajah)- peka klien / kaunselor
- Pandangan / kontak mata- memberi perhatian / minat / hormat / galakan / jujur / selesa
kesungguhan
- Kedudukan / pergerakan tubuh- memberi nada/makna dalam hubungan kaunseling
- Tergaru-garu – ragu / tak pasti / cemas / risau
- Mengigit jari - tertekan / ragu / cemas / risau
- Senyuman – persahabatan / penerimaan / ingin bekerjasama / mengejek / takut
TINGKAH LAKU ( Tanpa Lisan )
Menutup mulut dengan tangan
Saya perlu berhati-hati dengan kata-kata
Menarik nafas panjang
kesakitan
Melihat ke arah lain dan bermain dengan sesuatu
Rasa malu
Meletak jari di pipi
Berfikir dengan serius
Senyum, tidak ada yang menggelikan hati
Tidak memahami soalan
Melemparkan pandangan jauh apabila disoal
Mencari jawapan yang baik / alasan
Menggosok mata
Sedih
Menggerakan badan kehadapan
Berminat
DORONGAN MINIMA
Tujuan – memberangsangkan klien / kaunselor mendengar / faham / sedang mengikuti ceritanya
REFLEKSI - KEMAHIRAN MENDENGAR
Mendengar berkaitan dgn refleksi
Isi/perasaan/pengalaman.
Refleksi – perasaan
PARAFRASA
• Pemahaman kaunselor yang dinyatakan dalam ayat yang agak pendek. Klien mendengar kembali apa yang dirasa dan dikatakannya.
KEMAHIRAN MENYOAL
PERBANDINGAN ANTARA SOALAN TERTUTUP DENGAN SOALAN TERBUKASOALAN TERTUTUP (X)
SOALAN TEBUKA (/)
x -Mendapatkan jawapan khusus
/ -Membolehkan jawapan yang berbagai
x- Boleh dijawab dengan satu atau dua perkataan
/- Memerlukan jawapan yang panjang
x- Mendapatkan data
/ -Mendapatkan pandangan, sebab penerangan dan lain-lain
x- Menyekat respon klien
/- Membolehkan klien memberi jawapan yang tidak dijangka oleh kaunselor
KONFRANTASI• Menggambarkan keadaan klien tidak kongruen antara yang dicerita dengan apa yang diharapkan tentang dirinya / apa yang dilihat oleh kaunselor
MERUMUS
• Kaunselor perlu membuat rumusan setelah sesi kaunseling berjalan agak lama bagi
membolehkan klien memahami diri & masalah yang dihadapi. Kaunselor juga perlu merumuskan isi
penting perbualan sebelum menamatkan sesi.
No comments:
Post a Comment